Isnin, 5 September 2011

Keterangan

DEFINISI
Keterangan atau al Bayyinah dalam bahasa Arab memberi erti dalil atau hujah, mu’annath al bayyin, jama’nya al Bayyinat ertinya jelas, terang dan nyata.
Menurut Istilah ada 3 pandangan fuqaha’-

i- al Bayyinah bermaksud Syahadah (kesaksian) dan syuhud (saksi-saksi) kerana dengan mereka ternyatalah hak yang didakwa, atau kerana yang ghalibnya pada al Bayyinah itu adalah syahadah, sebab berlakunya keterangan dengan kata-kata saksi dan terangkatlah kesamaran dengan kesaksian mereka..[Hanafiyyah,Malikiyyah,Syafi’iyyah dan Hanabilah ]

ii- al Bayyinah bermaksud nama bagi sesuatu yang menerang dan menyatakan yang hak. Setiap dalil, hujah atau wasilah yang boleh membuktikan hak-hak dan dizahirkannya hadapan Hakim, ia adalah Bayyinah. Ianya selari dengan makna Bayyinah dari segi bahasa dan sama dengan makna Ithbat...    [Ibn Farhun, Ibn al Qayyim]

iii- al Bayyinah merangkumi saksi-saksi dan maklumat hakim kerana yang sebenarnya hak itu ternyata dengan kedua-dua ini sahaja.          [ Ibn Hazm ]

[Ithbat bermaksud menegak hujah atau mengemukakan bukti. Dalam istilah kehakiman diertikan sebagai “ mengemukakan bukti kepada Mahkamah melalui cara-cara yang ditentukan oleh Syara’, ke atas sesuatu hak atau peristiwa atau kes, yang akan berlaku ke atasnya kesan-kesan hukum Syara’ ]

UNDANG-UNDANG
keterangan” termasuklah—

(a)  bayyinah dan syahadah;

(b) segala pernyataan yang dibenarkan atau dikehendaki oleh Mahkamah dibuat di hadapannya oleh saksi berhubung dengan perkara-perkara fakta yang disiasat: pernyataan sedemikian disebut keterangan lisan;

(c) segala dokumen yang dikemukakan bagi pemeriksaan Mahkamah: dokumen sedemikian disebut keterangan dokumentar.

“Bayyinah” ertinya keterangan yang membuktikan sesuatu hak atau kepentingan dan termasuklah qarinah;

“syahadah” ertinya apa-apa keterangan yang diberikan di Mahkamah dengan menggunakan lafaz 'asyhadu untuk membuktikan suatu hak atau kepentingan;

HUKUM MEMBERI KETERANGAN
1. Wajib apabila di minta.

- Surah an Nisaa’; ayat 135

- Surah al Baqarah : ayat 283


2. Fardhu Kifayah dalam kes-kes bukan hudud. Khilaf ulama’ dalam kes-kes hudud.
  
DALIL

Surah al Hujuraat, ayat 6

Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman, Jika kepada kamu  seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini – dengan sebab kejahilan kamu   ( mengenainya ) – sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.

Surah al Hadid, ayat 25

Maksudnya : Demi sesungguhnya, Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka kitab suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan supaya manusia dapat menjalankan keadilan…

PRINSIP ASAS / KAEDAH
  
  1. Asal Sesuatu Itu Tidak ada.
  2. Pada asalnya sifat mendatang tidak wujud.
  3. Pada asalnya seseorang itu bebas daripada sebarang tanggunggan.
  4. Keterangan atas Yang Mendakwa dan sumpah atas Yang Ingkar
Umi Salamah berkata , bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda , “ Kamu telah bertikai dihadapanku, mungkin ada di antara kamu yang lebih petah berhujah (memberikan keterangan) daripada yang lain, lalu aku menghukum berdasarkan apa-apa yang aku dengar daripadanya: Sesiapa yang telah aku hukumkan (berikan) baginya hak saudaranya sesuatu (yang tidak berhak lantaran hujahnya yang petah), jangan ia mengambilnya, kerana aku telah memotong baginya sekeping api neraka.

KEPENTINGAN PEMBUKTIAN
Hukuman secara tidak langsung supaya pihak yang di dakwa menunaikan kewajipannya.

Membuktikan kekuatan dakwaan. Jika lemah akan akibatkan hilang hak.

Memberi jalan ataupun panduan kepada Hakim dalam membezakan pihak yang bertikai dan tuntutan bayyinah ke atas dakwaan yang dikemukakan oleh salah seorang pihak bertikai.

Memastikan bahawa keterangan yang dikemukakan berada di peringkat, yakin, zan, syak ataupun waham.

BEBAN PEMBUKTIAN

Taklif atau membebankan salah seorang daripada pihak yang bertikai mengemukakan hujah dan bukti atau keterangan di atas dakwaannya.

Keterangan yang mesti dikemukakan terhadap sesuatu kes atau setakat mana “tahap pembuktian“ yang diperlukan untuk mensabitkan sesuatu kes dalam Islam.

Pada prinsipnya terletak pada pihak yang mengemukakan kes.

Menentukan sekadar manakah sesuatu keterangan itu diperlukan untuk membolehkan disabit sesuatu tuntutan atau kesalahan.

UNDANG-UNDANG

72. Beban untuk mengemukakan keterangan dalam sesuatu kes mal terletak pada orang yang mengatakan atau menegaskan sesuatu fakta (al-mudda’ii) dan orang yang mengangkat sumpah untuk menafikan atau mempertikaikan sesuatu fakta (al-Muda’a ‘alaih)

77. Apabila seseorang dituduh atas apa-apa kesalahan, maka beban membuktikan kewujudan hal keadaan yang menjadikan kes itu termasuk dalam mana-mana kecualian am yang diperuntukkan dalam Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Selangor) 1995 [Sel. En. 9/1995] terletak padanya, dan Mahkamah hendaklah menganggapkan hal keadaan tersebut sebagai tidak ada.

73. (1) Sesiapa yang berhasrat supaya mana-mana Mahkamah memberikan penghakiman tentang apa-apa hak atau tanggungan di sisi undang-undang yang bergantung kepada kewujudan fakta yang ditegaskan olehnya, mestilah membuktikan bahawa fakta itu wujud.
(2) Apabila seseorang terikat untuk membuktikan kewujudan apa-apa fakta, maka dikatakan bahawa beban membuktikan terletak pada orang itu.

74. Beban membuktikan dalam sesuatu guaman atau prosiding terletak pada orang yang akan gagal tiada apa-apa keterangan langsung diberikan oleh mana-mana pihak.

75. Beban membuktikan tentang apa-apa fakta tertentu terletak pada orang yang berkehendakkan Mahkamah mempercayai tentang kewujudan fakta itu

76. Beban membuktikan apa-apa fakta yang perlu dibuktikan untuk membolehkan mana-mana orang memberikan keterangan mengenai apa-apa fakta yang lain, terletak pada orang yang berhasrat memberikan keterangan itu.

78. Apabila mana-mana fakta diketahui secara khusus oleh mana-mana orang, maka beban membuktikan fakta itu terletak padanya.

79. Apabila soalnya ialah sama ada seseorang itu masih hidup atau telah mati, dan dibuktikan bahawa orang itu masih hidup dalam masa tiga puluh tahun, maka beban membuktikan yang dia telah mati terletak pada orang yang menegaskannya.

80. Apabila soalnya ialah sama ada seseorang itu masih hidup atau telah mati, dan dibuktikan bahawa tiada apa-apa khabar telah didengar mengenainya selama empat tahun oleh orang yang sepatutnya mendengar khabar mengenainya jika dia masih hidup, maka beban membuktikan yang dia masih hidup beralih kepada orang yang menegaskannya.

81. Apabila soalnya ialah sama ada mana-mana orang ialah pemunya apa-apa jua benda yang dibuktikan sebagai ada dalam miliknya, beban membuktikan bahawa dia bukanlah pemunya benda itu terletak pada orang yang menegaskan bahawa dia bukan pemunyanya.

TAHAP PEMBUKTIAN

Yakin : 100%
Pasti ia adalah benar berlaku. Dalam sesetengah kes, ia merujuk kepada tahap irresistable conclusion.

Zan al-ghalib : 90% - 99%
Besar Kemungkinan atau berat sangka atau tanpa keraguan yang munasabah ia adalah benar.

Zan : 51% - 89 %
Sangkaan atau dalam keadaan tidak pasti tetapi mirip kepada benar.

Syak : 50 % di kedua-dua belah pihak
Sangkaan atau keadaan tidak pasti di antara sabit persamaan kemungkinan di antara benar dengan salah atau tidak dapat untuk dipilih di antara dua kerana persamaan tahap kemungkinannya

Waham : bawah 50 %
Sangkaan atau keadaan tidak pasti  yang lebih mirip  kepada salah.


SIAPA YANG BOLEH BERI KETERANGAN ????????


saksi” tidak termasuk plaintif, defendan dan orang tertuduh;

Setiap perkataan yang diutarakan oleh orang yang mendakwa adalah suatu dakwaan sahaja secara prinsipnya dan ianya bukan sebahagian kesaksian sebagaimana yang termaklum walaupun ulama’ ada membincangkan berkaitan penerimaan dakwaan berdasarkan kepada perkataan pendakwa sahaja tanpa sebarang kesaksian.

Mohd Salleh Hj Ahmad, Sistem Kehakiman Islam, Jilid 2, Pustaka Haji Abdul Majid, 1997, halaman 105.

Maknanya...Plaintif, Defendan atau Tertuduh TIDAK BOLEH memberi keterangan lisan sebagai saksi..jika keterangan lisan diambil sekalipun ianya adalah bersifat dakwaan Plaintif semata-mata yang disampaikan secara lisan.

Ibn Mukhtar
6.9.2011






Khamis, 7 Julai 2011

Psikologi Warna

Ahli fisiologi dan psikologi menjelaskan ada empat warna primer: merah, hijau, kuning dan biru. Walaupun tidak diketahui secara pasti mengapa orang-orang menyukai warna dan kombinasi warna tertentu. Tetapi yang jelas, setiap warna mempunyai karektor atau sifat yang berbeza-beza. Bahkan sejak dahulu warna diketahui mempunyai pengaruh terhadap manusia, namun baru belakangan ini  penggunaannya telah dimanfaatkan secara meluas dalam dunia otomotif, busana, permainan dan sebagainya.

MERAH
Merah:
Warna ini melambangkan keadaan psikologi yang mengurangkan tenaga, mendorong makin cepatnya denyut nadi, menaikkan tekanan darah dan mempercepat pernafasan. Warna ini mempunyai pengaruh produktiviti, perjuangan, persaingan dan keberahian.

1. Merah Terang :
Warna ini melambangkan kekuatan kemahuan atau cita-cita. Sifatnya: Agresif, Aktif, Eksentrik. Pengaruhnya: Berkemahuan keras, penuh gairah, dominasi, jantan.

2. Merah Jambu :
Warna ini melambangkan romantisme, feminim. Warna ini mempunyai sifat menuntut dalam kepasrahan, menggemaskan dan jenaka.

BIRU
Warna ini melambangkan ketenangan yang sempurna. Mempunyai kesan menenangkan pada tekanan darah, denyut nadi, dan tarikan nafas. Sementara semua menurun, mekanisme pertahanan tubuh membangun organisme.

1. Biru Tua :
Warna ini melambangkan perasaan yang mendalam. Sifatnya: Konsentrasi, kooperatif, cerdas, perasa, integratif. Pengaruhnya : Tenang, Bijaksana, Tidak Mudah Tersinggung, Ramai kawan.

2. Biru Muda :
Warna ini melambangkan keanjalan dari cita-cita. Sifatnya: Bertahan, Protektif, Tidak Berubah fikiran. Pengaruhnya: Keras Kepala, Teguh, Sering Bangga Diri, Berpendirian tetap.

KUNING
Warna ini melambangkan kegembiraan. Warna ini mempunyai sifat: Leluasa dan santai, senang menunda-nunda masalah. Berubah-ubah tapi penuh harapan, mempunyai cita-cita setinggi langit dan semangatnya juga tinggi.

1. Kuning Terang:
Warna ini melambangkan sifat spontan yang eksentrik. Sifatnya: Toleran, Investigatif, Menonjol. Pengaruhnya: Berubah-ubah sikap, berpengharapan, dermawan, tidak percaya.

HIIJAU
Warna ini melambangkan adanya suatu keinginan, ketabahan dan kekerasan hati. Mempunyai kepribadian yang keras dan berkuasa. Warna ini mempunyai sifat: meningkatkan rasa bangga, perasaan lebih superior dari yang lain. Orang yang menyukai warna ini umumnya senang dipuji, senang menasihati orang lain.

ABU-ABU & HITAM
1. ABU-ABU:
Warna ini tidak menunjukkan erti yang jelas. Tidak terang dan sama sekali bebas dari kecenderungan psikologi. Warna ini cenderung neutral.

2. HITAM :
Warna ini melambangkan kehidupan yang terhenti dan kerananya memberi kesan kehampaan, kematian, kegelapan, kebinasaan, kerosakkan dan kepunahan.

COKLAT & UNGU
1. COKLAT :
Warna ini seringkali menunjukan ciri-ciri: suka merebut, tidak suka memberi hati, kurang toleran, pesimis terhadap kesejahteraan dan kebahagian masa depan.

2. UNGU :
Warna ini adalah campuran warna merah dan biru yang melambangkan sifat Gempuran Keras yang dilambangkan oleh warna biru. Perpaduan antara keintiman dan erotis atau menjurus pengertian yang mendalam dan peka. Sifatnya sedikit kurang teliti tetapi selalu penuh harapan.

Selasa, 21 Jun 2011

Emel seseorang kepada saya pada suatu masa dahulu.

Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan belen-belen( sisa-sisa) nasik yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa,.mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ...Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan ....either belen makanan mak atau abah ... tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain ... samada kami perasan atau tidak ....so satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ...

Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri ...arwah tok perempuan kami lah sebelah abah ...mak kata,..supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapak...dan saya sendiri akui kesannya .....makin umur kita meningkat,hati kita senantiasa belas tengok mak bapak kita yang makin tua itu..Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu..jer lah namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul dan mak pesan,….dah ada anak sendiri esok ...jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak... samalah ceritanya ..dan mak kata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua,dia akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik ...dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat maghrib ialah,mereka- mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka ... solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu maghrib ... kalau ada lebih dari sorang anak,suruh sorang azan dan sorang Qiam ... kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat... ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang ...

Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya,inilah yang paling paling paling berkesan sekali ....tak caya try buat ...solat jamaah dengan anak-anak tiap kali maghrib .... dapat semua waktu lagi baik ...sangat besar 'rahsia' dan peranan dapur rupa-rupanya. ..dan jugak kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib.

"Apabila kita kejar dunia, dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita". Just to ambil iktibar untuk mendidik diri & family…Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! So,it's good if we can remind each other because in Rasulullah's last sermon,baginda pun did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others,and those to others again; and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly...Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses. Do impart this knowledge; you'll lose nothing. Wallahu A'lam... Terima Kasih, 

Pemakaian Kaedah-Kaedah Fiqh Di Dalam Memutuskan Sesuatu Kes.

DEFINISI KAEDAH FIQH (al-Qawa `i dul al-Fiqhiyyah)
Perkataan “Al-Qawa`id” adalah kata jamak “al-qa’idah”, yang bermaksud prinsip-prinsip. Perkataan “fiqhiyyah” berasal dari perkataan “al-fiqh” yang bererti “Al-Fahmu” yang bermaksud kefahaman. Al-Raghib al-Asfahaniy dalam al-Mufradat Fi Gharib al-Quran berpendapat “kaedah” dari sudut pengertian bahasa bermaksud asas dan ia merupakan asas sesuatu dan asalnya sama ada ianya berbentuk Hissi atau dapat dilihat oleh pancaindera seperti asas rumah ( قواعد البيت ) dan juga berbentuk maknawi atau tidak dapat dilihat seperti asas agama ( قواعد الدين) Al-Qawa`id is the plural of al-qa`idah , which means principles. 7 The word fiqhiyyah originated from the word al-fiqh which means al-Fahmu that is understands.. Sebagaimana firman-firman  Allah di bawah :

واذ يرفع ابراهيم القواعد من البيت واسماعيل
Bermaksud : “Dan (ingatlah) ketika nabi Ibrahim bersama-sama dengan anaknya Nabi Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) Baitullah (kaabah) itu”.

                                                فاتي الله بنيانهم من القولعد
Bermaksud: “Allah binasakan bangunan (rancangan jahat) mereka dari asas-asasnya.

Al-Zamaksyari dalam tafsir al-Kasysyaf pula berpendapat pengertiannya dari sudut bahasa adalah bermaksud asas dan asal kepada apa yang di atasnya. Ia juga bermaksud asas rumah dan asas-asas yang lain. Dari segi pengertian istilah pula, ulama usul fiqh mendefinisikannya sebagai hukum kulli atau bersifat umum yang dipraktikkan di atas semua hukum juz’i untuk mengetahui hukum daripadanya. Sebagai contoh al-amr ( الأمر) atau suruhan asasnya membawa erti wajib. Menurut Taj al-Din al-Subky, kaedah menurut istilah :
(الأمر الكلي الذي ينطق عليه جزئيات كثيرة تفهم احكامها منها)
Bermaksud: Sesuatu kaedah kulli atau umum tang bersesuaian dengan juz’iyyah atau bahagian-bahagiannya yang banyak yang mana daripadanya diketahui hukum-hukum juz’iyyah.

Thus the term al-Qawa`idul al-Fiqhiyyah literally defined as the principles pertaining to the legal ruling (hukum ). 8 In theoretical definition, legal maxims are theoretical abstractions in the form usually of short epithetic statements that are expressive, often in a few words, of the goal and objectives of Shariah and consist mainly of statement of principles derived from the detailed reading of the rules of fiqh on various themes. 9Kesimpulannya, istilah “al-Qawa`idul al-Fiqhiyyah” didefinisikan menurut bahasa sebagai dasar-dasar yang berkaitan dengan masalah hokum. Dari sudut pengertian istilah pula, kaedah fiqh bermaksud prinsip-prinsip fiqh yang bersifat umum dalam bentuk nas pendek yang mengandungi hukum umum yang sesuai dengan bahagian-bahagiannya. Contohnya ialah lafaz kaedah: الضرر يزال bermaksud bahaya mestilah dihapuskan.

Lantaran itu, ilmu yang berkaitan dengan kaedah fiqh merupakan perkara yang penting dan utama dalam ilmu-ilmu Islam serta berada di kedudukan yang penting dalam fiqh Islam. Menurut Mustafa al-Zarqa' ketika membahas tentang hukum kaedah fiqh menyebut meskipun kaedah fiqh  adalah  prinsip-prinsip umum tetapi memainkan peranan yang penting dalam ilmu fiqh. Kaedah  ini telah berjaya menyelesaikan sebahagian besar hukum fiqh (ahkam) yang mana tidak ada sumber hukum yang jelas di dalam al-Quran dan al-Sunnah. Penguasaan ilmu ini sangat penting kerana ianya signifikan dengan ilmu fiqh dan membantu ulama untuk mengetahui secara terperinci berkaitan prinsip-prinsip syariah dan fiqh.

JENIS-JENIS KAEDAH FIQH
Jenis-jenis kaedah fiqh yang masyhur dikalangan ulama’ fiqh terbahagi kepada tiga jenis kaedah yang utama iaitu:

i)             Kaedah am iaitu kaedah umum yang merangkumi lima kaedah asas yang dipersetujui oleh jumhur ulama’. Antara kaedah-kaedah tersebut ialah:
a)    Setiap perkara dinilai berdasarkan niat  (الأمور بمقاصدها)
b)   Keyakinan tidak hilang dengan keraguan (اليقين لا يزال بالشك)
c)    Kesukaran membawa kemudahan (المشقة تجلب التيسير)
d)   Bahaya mesti dihapuskan (الضرر يزال)
e)    Adat dijadikan hukum (العادة محكمة)

ii)            Kaedah kulliyyah iaitu kaedah yang mana terbentuk daripadanya hukum-hukum furu’. Daripada kaedah kulliyyah pula terbentuk kaedah juz’iyyah atau pecahan yang banyak sekali. Antara kaedah-kaedah yang terbentuk dari kaedah kulliyyah ini ialah:
a)    Ijtihad tidak dibatalkan oleh ijtihad (الاجتهاد لا ينقض بالاجتهاد)
b)   Apabila berhimpun halal dan haram dikira yang haram
(اذا اجتمع الحلال والحرام غلب الحرام)
c)    Hukum hudud gugur dengan sebab keraguan (الحدود تسقط بالشبهات)
d)   Orang merdeka tidak masuk dalam kekuasaan  (الحر لا يدخل تحت اليد)
e)    Mendapat faedah sebabnya bersedia menanggung risiko (الخراج بالضمان)
f)     Keluar daripada khilaf digalakkan (الخروج من الخلاف مستحب)

iii)          Kaedah yang diperselisihkan di kalangan ulama’ mazhab dan mujtahid. Kesemuanya ada dua puluh kaedah antaranya:
a)    Jumaat: zohor yang dipendekkan atau sembahyang menurut semestinya.
(الجمعة ظهر مقصورة أو صلاة على حيالها؟ قولان  )
b)   Apakah yang diiktibar itu lafaz akad atau maknanya
(هل العبرة بصيغ العود , أو بمعانيها؟ خلاف )
c)    Talaq Raji’i, apakah ia memutuskan perkahwinan atau tidak
( الطلاق الرجعى, هل يقطع النكاح أو لا؟ قولان )

Berdasarkan jenis-jenis kaedah fiqh di atas yang diklasifikasikan oleh ulama’, kaedah am adalah kaedah yang disepakati oleh jumhur ulama’ yang seringkali menjadi rujukan hakim-hakim di Mahkamah Syariah.

PERANAN KAEDAH FIQH DI DALAM MEMUTUSKAN SESUATU KES
Peranan kaedah fiqh di dalam memutuskan sesuatu kes di mahkamah syariah merangkumi berbagai permasalahan dan isu yang diputuskan oleh mahkamah. Hakim-hakim Syarie telah mengguna pakai kaedah-kaedah fiqh di dalam membuat keputusan dan penghakiman. Di antara peranan kaedah fiqh di dalam memutuskan sesuatu kes adalah seperti berikut: -

 (1)  Kaedah fiqh sebagai sumber hukum
Pemakaian kaedah fiqh oleh hakim-hakim Mahkamah Syariah sebagai sumber hukum dapat diteliti di dalam undang-undang itu sendiri dan pemakaiannya di Mahkamah Syariah. Sebagai contoh kaedah ألعادة المحكمة  yang bererti adat kebiasaan sebagai hukum yang menjadi asas kepada harta sepencarian di Malaysia. Meskipun istilah harta sepencarian tidak disebut dengan jelas di dalam Quran, Sunnah dan ilmu fiqh, namun Islam mengakui usaha lelaki dan perempuan dan mereka berhak untuk mendapatkan hak mereka tanpa batasan untuk apa yang telah mereka usahakan bersama sepanjang hidup mereka.

Harta sepencarian didefinisikan sebagai harta yang diperolehi bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan oleh hukum syara’Tafsiran tentang definisi harta sepencarian juga telah disebut dalam kes Hajjah Lijah Jamal v Fatimah Mat Diah, di mana Briggs J mendefinasikan sebagai "harta benda yang diperolehi selama tempoh perkahwinan seorang suami dan isteri dari sumber usaha mereka atau sumbangan mereka.

Isu harta sepencarian telah menjadi sangat penting dan menjadi hak untuk pasangan yang bercerai dan telah diiktiraf di bawah undang-undang keluarga Islam di Malaysia. Pertimbangan tentang keupayaan dan sumbangan suami isteri sepanjang perkahwinan mereka menjadi asas utama pertimbangan hakim untuk menentukan jumlah bahagian yang wajar diperolehi oleh suami dan isteri tersebut. Sebagai contoh, kes Wan Mahattan v Haji Abdul Samat (Ipoh Civil Appeal No 27 dari 1925), menyatakan bahawa isteri yang bercerai berhak mendapat sepertiga tidak akan terhalang oleh perceraian tebus talak kecuali pertimbangan untuk melepaskan tuntutan itu sebagai harta sepencarian. Wanita yang bercerai itu mungkin mendapat saham yang lebih satupertiga menjadi satu setengah jika ia sebenarnya memberi sumbangan yang sepatutnya.

 (2) Kaedah fiqh sebagai hujah sokongan
Misalnya kaedah الأصل بقأ ما كان على ما كان   yang bererti "asal kekal sesuatu itu mengikut apa yang ada sebelumnya." Kaedah ini adalah sebahagian daripada kaedah yang utama yang mana keyakinan tidak boleh dihapuskan oleh keraguan اليقين لا يزول بالشاك. Ada beberapa ayat dari al-Quran dan al-Sunnah yang menjadi panduan antaranya:

Surah Yunus ayat 36:
وما يتبع أكثرهم الا ظنا ان الظن لا يغني من الحق شيئا ان الله عليم بما تفعلون
ُErtinya: "Dan kebanyakan mereka, tidak menurut melainkan sesuatu sangkaan sahaja, sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (I’tiqad). Sesungguhnya Allah maha mengetahui akan apa yang mereka lakukan ."                                

Sebagaimana hadis nabi s.a.w:
اذا وجد احدكم في بطنه شيئا فأشكل عليه أخرج منه شيء أم لا فلا يخرجن من المسجد حتى يسمع صوتا أو يجد ريحا
ُMaksudnya: "apabila seseorang kamu merasakan sesuatu di dalam perutnya  kemudian timbul keraguan dengan sebabnya;apakah sesuatu telah keluar darinya atau tidak? Janganlah sesekali dia keluar dari masjid sehingga dia mendengar suara atau mendapatkan bau (ia dapati ada bukti batal wuduk) . "

Di dalam penghakiman hakim-hakim menggunakan kaedah الأصل بقأ ما كان على ما كان   untuk menentukan status harta yang menjadi pertikaian misalnya dalam kes Ibrahim bin Haji Abu Bakar v Mohd Ali bin Mohd Sah dan lain-lain di mana hakim menerapkan prinsip kepastian untuk menentukan apakah harta itu jatuh di bawah wasiat atau pusaka. Di dalam kes ini hakim telah menggunapakai kaedah الأصل بقأ ما كان على ما كان untuk memutuskan bahawa harta tersebut adalah harta pusaka untuk pembahagian menurut hukum faraid.

Pemakaian kaedah fiqh dapat juga dilihat di dalam kes Noraini binti Mokhtar v Abd. Halim bin Sama. Mahkamah rayuan yang memutuskan bahawa harta itu adalah harta sepencarian telah menggunapakai kaedahالأصل بقأ ما كان على ما كان  sebagai usaha bersama mereka selagi tiada bukti menunjukkan sebaliknya. Mengenai perbezaan hutang oleh pihak-pihak untuk memperoleh hak milik sebesar RM1000, hakim melihat ia harus ditanggung oleh pihak-pihak secara samarata dengan merujuk kepada kaedah (الخراخ بالضمن) yang bemaksud kerugian adalah sebagai kembali untuk mendapatkan keuntungan.

ii) Mengenalpasti status individu
Kaedah ini biasanya digunapakai oleh hakim menentukan status orang yang didakwa dalam kes jenayah iaitu kaedah الاءصل براءة الذمة  yang bermaksud asalnya seseorang itu bebas daripada tanggungjawab. Oleh itu dapat dibuat anggapan bahawa seseorang itu bebas dan tidak dipertanggungjawabkan kecuali dibuktikan dia melakukan sesuatu perbuatan itu.

Di dalam kes Pegawai Pendakwa MUIS v Adib Datuk Haji Said Besar Sigoh tertuduh telah didakwa melakukan zina tetapi dia didapati tidak bersalah oleh mahkamah kerana pihak pendakwa gagal buktikan kes tersebut. Mahkamah berpendapat iqrar yang telah dibuat orang yang disabit bersalah zina tidak boleh digunakan untuk menghukum pihak tertuduh kerana kaedah الاصل براءة الذمة
Mahkamah juga menolak untuk menerima iqrar yang dibuat oleh tertuduh kerana dibuat diluar mahkamah.

Selain itu di dalam kes Pendakwa Syarie v Jaiman Masta @ Mastah & Jamidah Abdul Majid. Hakim bicara di dalam penghakimannya mengatakan bahawa pihak pendakwa telah gagal buktikan melampaui keraguan yang munasabah yang mana keterangan saksi pendakwa tidak menyokong satu sama lain. Hakim berpendapat bahawa hukumannya tidak boleh berdasarkan sesuatu yang meragukan sebagaimana kaedah الاءصل براءة الذمة  yang memberi gambaran bahawa seseorang itu tidak bertanggungjawab ke atas sesuatu perbuatan kecuali dibuktikan dengan jelas bahawa melakukan perbuatan itu.

   iii.Mempertimbangkan prosedur yang akan digunapakai
Kaedah yang biasa digunapakai oleh mahkamah untuk pengecualian kepada prosedur yang biasa iaitu kaedahالمشقة تجلب التيسير   bermaksud kesukaran membawa kemudahan.  Sebagai contoh kes Haslinda binti Alias vs Johdi Matius Byrne @ Yahya bin Abdullah. Hakim bicara mengatakan bahawa undang-undang tidak membenarkan semua kes didengar secara ex-parte tetapi ada pengecualianberdasarkan kaedahالمشقة تجلب 
التيسير  (means hardship beget   facility) dan surah al-Baqarah ayat 185 yang bermaksud "... Sesungguhnya Allah memberi kemudahan kepada kamu, Dia tidak ingin melibatkan kamu dalam kesulitan ..." Hakim juga menyebutkan kaedah الضرر يزال bermaksud kemudaratan hendaklah dihilangkan.

Konsep kaedah fiqh juga telah diterapkan dalam Enakmen Tatacara Mal Selangor 2003. Sebagai contoh di bawah seksyen 121 mahkamah boleh tolak dan membuang kes jika ketidakhadiran pihak-pihak dalam perbicaraan atau meneruskan kes tanpa kehadiran pihak yang satu lagi. Kaedah yang bersesuaian bagi peruntukan ini ialah kaedah   لا ينسب الي ساكت قول ولكن السكوت في معرض الحاجة الى البيان بيان bermaksud tidak dapat disandarkan sesuatu perkataan kepada orang diam, namun berdiam ketika memerlukan keterangan adalah keterangan.

Kaedah yang relevan adalahلا الضرر و لا الضرار  bermaksud tidak ada mudarat dan tidak memudaratkan. Ia terbahagi kepada dua bahagian. Yang pertama bahagian tidak memudaratkan (لا الضرر) menunjukkan bahawa semua jenis kemudaratan harus dihindari dan semua tindakan yang diperlukan harus diambil untuk mencegah kemudaratan. Sedangkan yang kedua tidak akan memudaratkan  (ولا ضرار) menunjukkan bahawa tidak boleh menyebabkan kemudaratan yang lebih teruk. Konsep ini telah digunapakai di dalam hal perkahwinan dan perceraian seperti fasakh dan poligami.

Dalam kes Ruzaini bin Hassan, hakim telah menolak permohonan plaintif untuk berpoligami. Hakim berpendapat, walaupun isteri pemohon telah bersetuju untuk pemohon bernikah seorang lagi, namun mahkamah harus mempertimbangkan dan melindungi kepentingan yang ada pada isteri dan anak-anak. Tidak diragukan bahawa ada kebaikan dalam poligami tetapi jika tidak diamalkan dengan baik harus dihindari berdasarkan kaedahدرء المفاسد اولي من جلب المصالح   bermaksud menolak kerosakan lebih baik daripada mendapatkan manfaat. Hakim membuat kesimpulan bahawa memiliki baki gaji dalam tangan RM291.90 pemohon tidak mampu untuk berpoligami walaupun pemohon mendakwa bahawa dia secara fizikalnya mampu bernikah seorang isteri lagi.

Implikasi pemakaian kaedah fiqh
Di antara implikasi-implikasi pemakaian kaedah fiqh di dalam memutuskan sesuatu kes adalah seperti berikut:
1)   Menjadi sandaran hukum kepada hakim untuk membuat keputusan
2)   Membantu hakim untuk mengenalpasti isu-isu yang dipertikaikan.
3)   Membantu hakim memutuskan sesuatu isu yang dipertikaikan dengan seadil-adilnya berdasarkan kaedah fiqh
4)   Sebagai hujahan hakim kepada isu-isu yang tidak mempunyai sumber hukum yang jelas seperti tuntutan harta sepencarian.
5)   Membantu hakim mengenalpasti pihak yang dipertanggungjawabkan untuk membuktikan sesuatu isu seperti kaedah البينة علي المدعي واليمين علي من أنكر
6)   Memberi panduan kepada hakim-hakim untuk menggunapakai sumpah dalam prosiding di mahkamah syariah seperti kaedah البينة علي المدعي واليمين علي من أنكر
7)   Menjadi prinsip-prinsip asas di dalam memutuskan sesuatu kes jenayah syariah iaitu seseorang tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya seperti kaedah الأصل برءة الذمة

 

Isnin, 20 Jun 2011

Cara Menasihat Yang Baik

Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawa isteri ke 'Mahkota Medical Centre', dia mengadu kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya lenguh-lenguh. Saya tanya dia"mengandung kot?" Dia kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya bawak dia jumpa doktor dan ternyata. isteri saya mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah. Maka bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa depan akan pastinya berubah lagi.

Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morning sickness yang teruk sekali bagi isteri saya. Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa. Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak. Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur, kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya. Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu, sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran sehingga isteri saya terlelap.Memang kebiasaan sebelum mengandung pun saya akan membaca Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur sehinggalah dia terlelap.

Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula dengan kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab 'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkata saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada kemudian hari adalah diluar bidang kuasa saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya.

Saya bercerita kepadanya tentang Allah, zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali bercerita kepada diri saya. Adayang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita. Tak kiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana?

1.    Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya (sub conscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).

2.    Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.

3.    Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.

4.    Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan berselawat, banyak bersabar. Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda.

5.    Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.

Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logik akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.

Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu kepadanya. Cuma isteri saya menasihati agar suara saya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa pula kata mereka nanti.

Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun yenyak dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin disisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalaman rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak yatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terang dan bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isteri saya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masa depan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan.

Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim piatu yang ditinggalkan ditengah padangr umput,sehingga sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kini saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidak akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu dibohongi yang teddy bear adalah'mama'nya seperti saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalu banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud menyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.

Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera saya kuncikan pintu dan ke kamar tidur.Isteri saya telah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah 'bintang timur' dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam hidup saya,memberi harapan, keyakinan, kesetiaan dan cintanya kepada saya. Insyallah tidak lama lagi, akan muncul 'bintang timur kecil' dalam hidup saya.

Sumber: diambil daripada emel yang telah dihantar kepada penulis suatu masa dahulu..