Jumaat, 14 September 2012

Elemen Menyediakan Pliding Yang Baik Berdasarkan Hukum Syarak Dan Beban Pembuktian

8. Kes Perceraian Fasakh
53. (1) Seseorang perempuan atau lelaki, mengikut mana-mana yang berkenaan, berkahwin mengikut Hukum Syarak adalah berhak mendapat suatu perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh atas satu atau lebih daripada alasan-alasan yang berikut, iaitu—
(a) bahawa tempat di mana beradanya suami atau isteri telah tidak diketahui selama tempoh lebih daripada satu tahun;

Butir-Butir dakwaan di dalam pliding hendaklah mengandungi elemen berikut-
i. Rumah yang diiktiraf sebagai Rumah Kelamin selepas pernikahan.
ii. Salah satu pihak keluar dari rumah kelamin.
iii. Genap tempoh setahun. Hendaklah dinyatakan tempoh tersebut.
iv. Tidak diketahui tempat tinggal terkini.
v. Usaha mencari yang wajar telah dilaksanakan.

Beban Pembuktian terletak kepada siapa yang mendakwa berlakunya perkara tersebut.

(b) bahawa suami telah cuai atau telah tidak mengadakan peruntukan bagi nafkahnya selama tempoh tiga bulan;

Butir-Butir dakwaan di dalam pliding hendaklah mengandungi elemen berikut-
i. Kewujudan perkahwinan

ii. Suami cuai @ gagal bayar nafkah.
iii. Genap tempoh tiga (3) bulan. Hendaklah dinyatakan tempoh tersebut.
Beban Pembuktian terletak kepada siapa yang mendakwa nafkah telah diperuntukkan.

(c) bahawa suami atau isteri telah dihukum penjara selama tempoh tiga tahun atau lebih;

Butir-Butir dakwaan di dalam pliding hendaklah mengandungi elemen berikut-
i. Kewujudan perkahwinan
ii. Salah satu pihak dihukum penjara oleh Mahkamah.
iii. Tempoh hendaklah tiga (3) tahun atau lebih. Hendaklah dinyatakan tempoh tersebut.

Beban Pembuktian terletak kepada siapa yang mendakwa berlakunya perkara tersebut.

(d) bahawa suami atau isteri telah tidak menunaikan, tanpa sebab yang munasabah, kewajipan perkahwinannya (nafkah batin) selama tempoh satu tahun;

Butir-Butir dakwaan di dalam pliding hendaklah mengandungi elemen berikut-
i. Kewujudan perkahwinan.
ii. Tempoh tiada hubungan kelamin genap tempoh setahun.
iii. Tanpa alasan munasabah.

Beban Pembuktian terletak kepada siapa yang mendakwa ada berlakunya persetubuhan dan/atau tiada persetubuhan dengan sebab atau alas an yang munasabah.

(e) bahawa suami atau isteri menganiayai isteri atau suaminya iaitu, antara lain—
(i). lazim menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita disebabkan oleh kelakuan aniaya;

Butir-Butir dakwaan di dalam pliding hendaklah mengandungi elemen berikut-

i. Perlakuan aniaya secara fizikal atau mental
Jika fizikal - Fakta tentang kejadian hendaklah diperincikan dengan betul dan dijelaskan satu persatu berkaitan tarikh, masa, tempat, bagaimana kejadian, saksi.

Jika mental hendaklah dinyatakan jenis cara yang digunakan untuk penderaan secara terperinci dan disokong keterangan Pakar.

(vi) jika suami mempunyai isteri lebih daripada seorang, dia tidak melayani isteri yang berkenaan secara adil mengikut kehendak-kehendak Hukum Syarak;

Butir-Butir dakwaan di dalam pliding hendaklah mengandungi elemen berikut-

i. Suami telah berpoligami.
ii. Ketidakadilan suami di dalam poligami berdasarkan hukum syarak.

Beban Pembuktian terletak kepada siapa yang mendakwa berlakunya perkara tersebut.

Elemen Menyediakan Pliding Yang Baik Berdasarkan Hukum Syarak Dan Beban Pembuktian

6. Kes Hadhanah
Jika sekiranya Pemohon adalah seorang ibu, butir dakwaan di dalam pliding hendaklah mengandungi elemen berikut-

1. Kelayakan menjadi hadhinah.
"82. (1) Tertakluk kepada seksyen 83, ibu adalah yang paling berhak dari segala orang bagi menjaga anak kecilnya dalam masa ibu itu masih dalam perkahwinan dan juga selepas perkahwinannya dibubarkan."

2. Samada telah hilang atau tidak.

"83. Seseorang yang mempunyai hak mendidik seseorang kanak-kanak, adalah berhak menjalankan hak terhadap hadhanah jika—
(a) dia adalah seorang Islam;
(b) dia adalah sempurna akal;
(c) dia berumur yang melayakkan dia memberi kepada kanak-kanak itu jagaan dan kasih sayang yang mungkin diperlukan oleh kanak-kanak itu;
(d) dia berkelakuan baik dari segi akhlak Islamiah; dan
(e) dia tinggal di tempat di mana kanak-kanak itu tidak mungkin menghadapi apa-apa akibat buruk dari segi akhlak atau jasmani."

Jika sekiranya Pemohon adalah seorang ayah dan ingin mendapatkan hak jagaan anak, butir dakwaan di dalam pliding hendaklah mengandungi elemen berikut-

1. Alasan atau sebab yang menyebabkan ibu telah hilang kelayakan.

84. Hak seseorang perempuan terhadap hadhanah adalah hilang—
(a) jika perempuan itu berkahwin dengan seseorang yang tidak mempunyai pertalian dengan kanak-kanak itu yang orang itu dilarang berkahwin dengan kanak-kanak itu, jika penjagaannya dalam hal sedemikian akan menjejaskan kebajikan kanak-kanak itu tetapi haknya untuk penjagaan akan kembali semula jika perkahwinan itu dibubarkan;
(b) jika perempuan itu berkelakuan buruk secara keterlaluan dan terbuka;
(c) jika perempuan itu menukar pemastautinannya dengan tujuan untuk mencegah bapa kanak-kanak itu dari menjalankan pengawasan yang perlu ke atas kanak-kanak itu, kecuali bahawa seseorang isteri yang bercerai boleh mengambil anaknya sendiri ke tempat lahir isteri itu;
(d) jika perempuan itu murtad;
(e) jika perempuan itu mencuaikan atau menganiaya kanak-kanak itu.

Beban Pembuktian terletak kepada siapa yang mendakwa hilangnya kelayakan ibu sebagai hadhinah.

Khamis, 13 September 2012

Elemen Menyediakan Pliding Yang Baik Berdasarkan Hukum Syarak Dan Beban Pembuktian

4. Kes Nafkah Isteri atau anak
Butir-Butir dakwaan di dalam pliding hendaklah mengandungi elemen berikut-
i. Keperluan kepada nafkah dan bukan kehendak.
ii. Kemampuan suami atau bapa.

Beban Pembuktian terletak kepada siapa yang mendakwa berlakunya perkara tersebut.

"62. Pada menentukan jumlah sesuatu nafkah yang hendak dibayar, Mahkamah hendaklah mengasaskan pentaksirannya terutama sekali atas kemampuan dan keperluan pihak-pihak itu, dengan mengira kadar nafkah itu berbanding dengan pendapatan orang yang terhadapnya perintah itu dibuat."

5. Kes Nafkah Iddah
Butir-Butir dakwaan di dalam pliding hendaklah mengandungi elemen berikut-

i. Tempoh Iddah. Perlu nyatakan bila mula dan habis iddah..
ii. Keperluan dan Perbelanjaan semasa iddah dan bukan kehendak..
iii. Kemampuan bekas suami.

Beban Pembuktian terletak kepada siapa yang mendakwa berlakunya perkara tersebut.



Elemen Menyediakan Pliding Yang Baik Berdasarkan Hukum Syarak Dan Beban Pembuktian

1. Kes-Kes berkaitan Pengesahan daripada Mahkamah

i. Nikah
ii. Rujuk
iii. Faraq
iv. Hibah
v. Wakaf
vi. Wasiat
vii. Pengesahan Cerai
@ Dalam suatu keadaan tertentu...kemungkinan kes harta Pesaka.
Pliding yang baik hendaklah mengandungi butir-butir yang mencukupi berdasarkan RUKUN-RUKUN ISU yang di dakwa.

Beban Pembuktian terletak kepada siapa yang mendakwa berlakunya perkara tersebut.

2. Kes Pengesahan Cerai Ta’lik.
Pliding yang baik hendaklah mengandungi butir-butir yang mencukupi berdasarkan-

i. Kewujudan lafaz ta’lik yang didakwa
ii. Pelanggaran lafaz ta’lik
iii. Memenuhi rukun talak. (dalam keadaan tertentu)
Beban Pembuktian terletak kepada siapa yang mendakwa berlakunya perkara tersebut.

"50. (1) Seseorang perempuan yang bersuami boleh, jika berhak mendapat perceraian menurut syarat-syarat surat perakuan ta’liq yang dibuat selepas berkahwin, memohon kepada Mahkamah untuk menetapkan bahawa perceraian yang demikian telah berlaku.

(2) Mahkamah hendaklah memeriksa permohonan itu dan membuat suatu penyiasatan mengenai sahnya perceraian itu dan, jika berpuas hati bahawa perceraian itu adalah sah mengikut Hukum Syarak, hendaklah mengesahkan dan merekodkan perceraian itu dan menghantar satu salinan rekod itu yang diperakui kepada Pendaftar yang berkenaan dan kepada Ketua Pendaftar untuk didaftarkan."

3. Kes Mutaah.
Butir-Butir dakwaan di dalam pliding hendaklah mengandungi elemen berikut-

i. perempuan itu telah diceraikan tanpa sebab yang patut.
"58. Selain daripada haknya untuk memohon nafkah, seseorang perempuan yang telah diceraikan tanpa sebab yang patut oleh suaminya boleh memohon mut’ah atau pemberian saguhati kepada Mahkamah, dan Mahkamah boleh, selepas mendengar pihak-pihak itu dan apabila berpuas hati bahawa perempuan itu telah diceraikan tanpa sebab yang patut, memerintahkan suami membayar sejumlah wang yang wajar dan patut mengikut Hukum Syarak."

ii. sejumlah wang yang wajar dan patut mengikut Hukum Syarak. Bagi menentukan amaun @ jumlah yang patut, prinsip-prinsip umum hukum syarak hendaklah diambilkira dan dimasukkan di dalam pliding dakwaan.
a). kesenangan suami
b). kesusahan suami
c). keturunan isteri
d) sifat isteri itu

فإن تنازعا قدرها القاضى بقدر حالهما من يساره وإعساره ونسبها وصفتها
Maksud: “Sekiranya berlaku perselisihan mengenai kadar mutaah yang patut dibayar oleh suami kepada isterinya, maka hakim hendaklah bertindak sebagai penentu kadar mutaah itu berdasarkan kriteria-kriteria berikut, kesenangan suami, kesusahan suami, keturunan isteri dan sifat isteri itu”.


Isnin, 27 Ogos 2012

Kenyataan Hidup Di Sebalik Permainan Ini

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada anak muridnya. Ia duduk menghadap anak muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada kayu pemadam. Guru itu berkata, "Saya ada satu permainan... Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada kayu pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka sebutlah "Kapur!", jika saya angkat kayu pemadam ini, maka katalah "Pemadam!"

Anak muridnya faham dan seterusnya menyebut dengan betul. Guru bersilih-ganti mengangkat tangan kanan dan kirinya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah "Pemadam!", jika saya angkat kayu pemadam, maka katakanlah "Kapur!". Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka kembali biasa dan tidak kekok lagi.

Selang beberapa saat, permainan berhenti.

Guru tersenyum kepada anak muridnya. "Murid-murid, begitulah kita umat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, satelah musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara untuk menukarkan sesuatu, perkara yang haq telah menjadi bathil, dan sebaliknya. Pada mulanya agak sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan pe bagai cara menarik oleh mereka, lambat laun kita akan terbiasa dengan hal itu, seterusnya kita mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kita tidak pernah berhenti membolak-balik dan menukar nilai murni akidah/hukum Islam dari masa ke semasa.

Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain." "Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kema siatan. Faham?" Tanya Guru kepada anak muridnya.

Baik untuk permainan kedua..." Gurunya meneruskannya...... "Cikgu ada Qur'an, cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri diluar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?" Murid-muridnya berfikir. Ada yang mencuba dengan tongkat, dan selainnya.

Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet .."Murid-murid, begitulah ummat Islam dengan musuhnya.... Musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terangan...Kerana tentu anda akan menolaknya dengan mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan menolak kita secara ansur-ansur, sehingga kita tidak sedar.

"Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat. Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dgn tapaknya dulu, tentu saja dinding dan peralatan akan dikeluarkan dulu, kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah dihancurkan. ...."

Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan merusakan kita. Mulai dari perangai kita, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun kita muslim, tapi kita telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara mereka... Dan itulah yang mereka inginkan." "Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita... "

Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak kita, cikgu?" tanya murid- murid. "Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang Islam, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi." Begitulah Islam... Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang secara terang-terangan, kita akan bangkit serentak, baru mereka gerun". "Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita berdoa dahulu sebelum pulang..."


Sumber: Buletin Rakan Pembimbing Julai 2012

Jumaat, 24 Ogos 2012

Konsep Asas Membuat Dakwaan

Asas penting dalam dakwaan dan pembelaan adalah merujuk kepada Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Muslim yang menyatakan-
“Kalaulah manusia diberikan sesuatu berdasarkan dakwaannya sahaja, nescaya ramai yang akan mendakwa darah dan harta lelaki lain sebagai haknya. Oleh itu al-mudda’a ‘alaih perlu bersumpah”, dan di dalam riwayat lain “Keterangan diminta daripada al-mudda’ie dan sumpah diminta daripada pihak yang menafikan (al-mudda’a ‘alaih)” .


Dakwaan merujuk kepada perkataan al-dakwa menurut hukum syarak adalah “pemakluman / laporan mengenai tetapan hak atas orang lain di depan Hakim”.


Definisi Dakwaan
Dakwaan bererti “memberitahu tentang kewajipan sesuatu hak ke atas orang lain di hadapan Hakim”. Dalam masa yang sama, terdapat beberapa syarat untuk menjadikan sesuatu dakwaan itu sah mengikut Hukum Syarak. Kesan dari dakwaan yang sah adalah pihak yang didakwa perlu mengiayakan atau menafikan dakwaan tersebut.

Rukun Dakwaan
Dakwaan memerlukan kepada beberapa rukun-rukun tertentu sebagaimana berikut-

1. Orang yang menuntut hak iaitu pendakwa (al-Mudda’i).

2. Orang yang dituntut hak daripadanya (al-Mudda’a Alaih)

3. Sesuatu yang dituntut oleh pendakwa (Mudda’I) daripada yang di dakwa (al-Mudda’a Alaih)

4. Perkataan yang lahir dari pendakwa di hadapan hakim untuk menyatakan bahawa beliau ada hak tuntutan ke atas tanggungan. Perkataan ini di namakan al-da’wa.

Perbezaan Mudda’I dan Mudda’a Alaih
Secara ringkas, perbezaan di antara keduanya adalah seperti berikut;

1. Mudda’i
orang yang kata-katanya menyalahi asal atau adat kebiasaan (‘urf).

Mudda’a Alaih
orang yang kata-katanya menepati asal atau ‘urf.”

2. Mudda’i
seseorang yang mendakwa sesuatu perkara yang tersembunyi dan apabila dia berdiam diri maka haknya akan hilang.

Mudda’a alaih
orang yang mendakwa sesuatu yang zahir lagi jelas dan apabila dia berdiam diri maka haknya tidak akan hilang.

3. Mudda’i
orang yang perlu membuktikan sesuatu.

Mudda’a Alaih
Orang yang menafikan sesuatu.

4. Mudda’i
jika mereka yang meninggalkan dakwaannya maka orang itu tidak boleh dipaksa untuk membuat dakwaan.

Mudda’a Alaih
orang yang dipaksa menjawab dakwaan itu.

5. Mudda’i
orang yang menuntut bagi mendapatkan sesuatu yang berada di tangan orang lain.

Mudda’a Alaih
mereka orang yang mengingkari dakwaan tersebut.

Syarat Dakwaan
Ada enam (6) syarat utama dan dua (2) syarat tambahan untuk menjadikan sahnya suatu dakwaan sehingga ia boleh didengar , iaitu:

1. Pihak al-muddaie hendak menjelaskan secara terperinci tentang perkara yang didakwakannya (al-mudda’a bih), penjelasan itu adalah berbeza dengan apa yang dikatakan oleh pihak al-mudda’a ‘alaih. Contohnya, dalam isu pernikahan seorang wanita, disyaratkan menyebut tentang syarat-syarat sah pernikahan itu sendiri termasuklah tentang kewujudan wali dan dua orang saksi yang adil, juga menyebut adanya kerelaan pengantin perempuan jika dia bukan lagi di bawah kekuasaan ijbar walinya. Maka tidak cukup dakwaan di sini secara mutlak iaitu hanya dakwa adanya penikahan tanpa penjelasan dari rukun dan syarat sah nikah itu sendiri. Walau bagaimanapun, Hakim digalakkan meminta al-mudda’ie menjelaskan dakwaannya.

2. Al-Mudda’a Bih (Perkara yang didakwakan) hendaklah boleh didakwakan kepada al-Mudda’a ‘alaih (pihak yang didakwa) seperti, dakwaan yang hanya menyebut pemberian sahaja tanpa menyebut penerimaannya adalah ditolak. Contohnya, al-mudda’ie berkata “orang ini telah menghadiahkan saya sesuatu”, dakwaan ini ditolak kerana hibah tidak menjadi hak melainkan setelah diterima. Sekiranya al-mudda’ie berkata “orang ini telah menghibahkan kepada saya dan saya telah menerima dengan izin al-Wahib (pemberi hibah)’, maka dakwaannya itu akan didengar dan diterima oleh hakim.

3. Al-Mudda’a ‘Alaih (Pihak yang dituntut) itu adalah pihak yang tertentu, seperti jika seseorang mendakwa, salah seorang dari mereka telah membunuh seseorang tertentu, maka tidak didengar dakwaannya itu, kerana dakwaan tersebut akan menyusahkan al-muda’a ‘alaih.

4. Dakwaan hendaklah konsisten iaitu tidak boleh wujud dua dakwaan yang bercanggah, seperti jika al-mudda’ie mendakwa seseorang tertuduh (al-mudda’a ‘alaih) telah membunuh secara individu / bersendirian, kemudian al-muda’ie telah mendakwa bahawa terdapat tertuduh kedua sebagai rakan sepembunuh dengan tertuduh pertama itu atau al-mudda’ie menuduh tertuduh kedua membunuh orang yang sama bersendirian, maka tidak didengar akan dakwaan yang kedua itu kerana tuduhan kedua adalah bercanggah dengan tuduhan pertama, kecuali tertuduh kedua membuat pengakuan, maka pengakuannya itu diterima dan dakwaan ke atasnya didengar.

5. Al-mudda’ie dan al-mudda’a ‘alaih adalah mukallaf, seperti bukannya orang yang mabuk.

6. Al-mudda’ie dan al-mudda’a ‘alaih terikat dengan hukum-hakam yang berlaku (berkuatkuasa).

Syarat tambahan -
1. Didengar dakwaan itu iaitu di hadapan Hakim (Qadhi).

2. Al-muda’a ‘alaih diminta untuk dijawab perbalahan.

Maka, setelah sesuatu dakwaan memenuhi kesemua syarat di atas, dakwaan itu adalah sah dan akan didengar oleh Hakim, dan seterusnya akan meminta al-mudda’ie mengemukakan bukti menyokong dakwaannya jika al-mudda’a ‘alaih menafikan dakwaan al-mudda’ie tersebut, sebelum Hakim memberikan keputusan terhadap tuntutan itu dengan merujuk kepada prosedur perbicaraan yang telah dipandukan di dalam hukum syarak. Seterusnya, menurut Dr Muhammad az-Zuhaili menyatakan, terdapat tiga bentuk tuntutan mal yang boleh dibicarakan di hadapan Hakim iaitu:

i. tuntuan berupa hutang, iaitu tuntutan yang ada dalam tanggungan seperti harga, pinjaman, upah, sesuatu yang diserahkan, pelaksanaan suatu pekerjaan, baik hutang tersebut berupa wang tunai atau disebabkan suatu akad atau perosakan atau wajib syar’ie seperti nafkah, atau berupa sesuatu yang sama yang mungkin dipastikan dengan sifat seperti ditimbang dan berdasarkan jumlah yang berdekatan.

ii. tuntutan atas benda atau barang, iaitu tuntutan yang orientasinya pada benda atau barang yang ada diluar dan menempati tempat tertentu baik yang boleh berpindah seperti kereta, buku, meja makan, perkakas rumahtangga, atau tidak boleh berpindah seperti rumah dan tanah. Oleh sebab itu, tuntutan atas benda terbahagi kepada tuntutan atas sesuatu yang boleh berpindah dan tuntutan atas harta milik yang tidak bergerak.

iii. tuntutan atas hak semata-mata iaitu tuntutan atas hak syar’i, tidak berupa benda seperti nasab, pernikahan, talaq, hadhanah dan syuf’ah.

Dipetik dari sebuah kertas kerja
6 Syawal 1433H
Shah Alam.






Selasa, 6 September 2011

Pliding: Pandangan Dari Sudut Hukum Syarak

PRINSIP ASAS DAKWAAN
Kiasan Rasulullah s.a.w di dalam sebuah hadis ketika menjawab pertanyaan sahabat bagaimana mahu naik saksi. Nabi menjawab: Adakah engkau melihat matahari itu? Jawab Sahabat: ya!. Lalu jawab Nabi: atas seumpamanya (yakni seumpama jelas matahari dilihat) maka naik saksilah engkau atau mendakwa lah engkau ". Hadis tersebut adalah seperti berikut –

عن ابن عباس رضى الله عنهما أن النبى صلى الله عليه وسلم قال لرجل (( ترى الشمش ؟ )) قال : نعم . قال : (( على مثلها فاشهد ، أو دع ))
[ Subul Al-Salam, Juz 3-4, Halaman 1481

Kamus Besar Bahasa Melayu Susunan Haji Zainal Abidin Safarwan, terbitan Utusan Publications Distributions Sdn. Bhd., terbitan Pertama 1995 dalam muka surat 93 dinyatakan bahawa perkataan “atau” diertikan sebagai “pilihan”.

Kamus Dewan Edisi Baru, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka tahun 1993 dalam muka surat 64, perkataan “atau” membawa maksud (1. kata yang digunakan untuk menunjukkan atau menyatakan) 2. salah satu di antara beberapa hal (barang, perbuatan dll).

Bersesuaian dengan peruntukan Seksyen 3 EKMS 2003- “saksi” tidak termasuk plaintif, defendan dan orang tertuduh;

TUNTUTAN DAN PEMBELAAN
Dr. Abdul Karim Zaidan di dalam kitabnya Nizam al-Qadha Fi Syariat al-Islami di mukasurat 139 menulis bahawa -

ثم يسأل القاضي المدعي عن دعواه ويأمر كاتبه بكتابتها في رقعة بنفس ألفاظ المدعي بلا زيادة ولا نقصان ، وهذا اذا لم يكن الكاتب قد كتب دعوى المدعي قبل دخول مجلس القضاء ، اذ لو كان قد كتبها من قبل لما كانت حاجة في اعادة كتابتها ، وكذا اذا كان المدعي قد قدم دعواه مكتوبة وسلمها الى الكاتب ، فلا حاجة الى اعادة كتابتها في مجلس القضاء.
Maksudnya: “kemudian, Qadhi bertanya muddai’e berkenaan dakwaannya dan mengarahkan penulisnya menulis dakwaan muddai’e di dalam suatu kertas dengan lafaz muddai’e sendiri tanpa menambah atau mengurangkan sesuatu pun. Menulis dakwaan ini hanya sekiranya kerani itu belum menulis dakwaan muddai’e sebelum dia memasuki majlis al-qadha’ kerana jika telah ditulis sebelumnya untuk apa perlu lagi mengulangi menulisnya semula. Begitu juga jika muddai’e telah terlebih dahulu menulis dakwaanya dan menyerahkan kepada penulis berkenaan, maka tidak perlu lagi diulangi menulisnya semula di majlis al-qadha’.

Berdasarkan hujjah di atas, BOLEH disimpulkan bahawa –

i. Dakwaan BOLEH dibuat samaada BERTULIS atau LISAN.
ii. BOLEH ditulis oleh penulis mahkamah sebelum Majlis Qadha’.
iii. BOLEH ditulis oleh Mudda’ie sebelum Majlis Qadha’.
iv. BOLEH dibuat secara LISAN semasa Majlis Qadha’ kepada Hakim dan dicatat oleh penulis Mahkamah tanpa mengubah ayat Mudda’ie.

CARA MEMULAKAN PROSIDING BERTULIS -TIGA (3)
1. SAMAN–Setiap prosiding mal hendaklah dimulakan dengan saman. – Seksyen 7 (1)
2. PERMOHONAN – Jadual Kedua . – Seksyen 7 (2) antaranya -  Anggapan kematian- Keizinan untuk melangsungkan perkahwinan bagi orang yg belum dewasa – Perintah untuk mengetepikan, dan injunksi yg menghalang pelupusan harta untuk mengecewakan tuntutan nafkah.
3.    KES KHAS – Contoh, Permohonan perceraian dimulakan dengan Saman dan Akuan . – Seksyen 15

TUNTUTAN DAN PEMBELAAN LISAN BOLEH dibenarkan mengikut BUDIBICARA
Seksyen 16 ETMMS 2003 -
(1). Walau apa pun apa-apa jua dalam Enakmen ini, Mahkamah boleh, mengikut  budibicaranya, membenarkan apa-apa tuntutan atau pembelaan dibuat secara lisan:

Dengan syarat bahawa dalam hal sedemikian Mahkamah hendaklah merekodkan butir-butir tuntutan atau pembelaan itu dengan mengambilkira kehendak Enakmen ini yang berhubungan dengan saman atau permohonan, mengikut mana-mana yang berkenaan.

     (2) Mahkamah hendaklah menyampaikan satu salinan rekod yang dibuat di bawah subseksyen (1) kepada pihak yang baginya butir-butir tuntutan atau pembelaan itu, mengikut mana-mana yang berkenaan, direkodkan.

ASAS DAKWAAN

قوله : (( وشرط للدعوى الخ )) اعلم أنه يشترط لصحة كل دعوى سواء بدم أم بغيره ، كغصب وسرقة وإتلاف مال ستة شروط : الأول أن تكون مفصلة بأن يفصل المدعى ما يدعيه . وتفصيله يختلف بإختلاف المدعى به.
 Maksudnya: “Matan: (dan disyaratkan bagi menjadikan sesuatu dakwaan itu sah sehingga boleh boleh didengar oleh Qadhi dan diperlukan jawapan dari mudda’a alaih)) ketahui lah bahawa sesungguhnya disyaratkan 6 syarat bagi menjadikan setiap dakwaan sah sama ada dakwaan yang berkait dengan darah (bunuh balas) atau selainnya seperti merompak, mencuri dan merosakkan harta. Pertamanya; hendaklah dakwaan itu mufassilah (terperinci) di mana al-muddai’e memperincikan apa yang didakwanya. Pendetailannya berbeza dengan dengan berbezanya perkara yang dituntut (dida’wa)”.  – Kitab Hasyiah I’anat al-Talibin, Juz 4, hlm. 508;

PERNYATAAN TUNTUTAN
Hendaklah disertakan PERNYATAAN TUNTUTAN (PT) berdasarkan Seksyen 63– Seksyen 8 (b)-
PT Hendaklah di tandatangani oleh Plaintif  atau Peguam Syarienya dan–

i-   pernyataan RINGKAS LAGI PADAT, perenggan bernombor tentang fakta dan tunjukkan kausa termasuk bukti sifat-sifat khas;
ii-  Butir-butir mencukupi;
iii- relief yang dituntut; dan
iv-  apa-apa permohonan lain.

Jika lebih dari satu – nyatakan secara berasingan. - Seksyen 63

Saman DAN Penyataan Tuntutan BOLEH ditolak atau diarahkan supaya dipinda. – Seksyen 10(2) dan Seksyen 70.

PERMASALAHAN
Apakah maksud RINGKAS LAGI PADAT ? “a concise statements” ???

Kamus Dewan Edisi Keempat –
Ringkas – tidak panjang, pendek, padat , singkat (cerita, karangan dll) pendek dan padat (keterangan dll).
Lagi- 1. tambahan kepada yang sedia ada. 3. dan, serta, tambahan pula. 6. kata-kata yang digunakan untuk menguatkan dan mengeraskan kata-kata.
Padat – 1. penuh, rapat sekali (isinya, kandungan,susunannya, dll . 4. banyak isinya (bkn karangan, ucapan, dll) berisi, bernas.

KENAPA PERLU JELAS DAN TERPERINCI ?????
Di dalam Matan Fathul Muin dalam kitab DAN di mukasurat yang sama dinyatakan sebabnya seperti berikut:-

(( وشرط للدعوى )) أي لصحته حتى تسمع وتحوج إلى الجواب
Maksudnya: “(disyaratkan bagi sesuatu dakwaan) bagi menjadikannya sah sehingga boleh didengar oleh hakim dan diperlukan jawapan dari mudda’a alaih”.

APAKAH KEPERLUAN YANG PERLU DINYATAKAN DI DALAM SESUATU PERNYATAAN TUNTUTAN BAGI MEMENUHI SYARAT DAKWAAN ????

CONTOH DAKWAAN
Dalam kitab tersebut juga diberikan contoh bagaimana dakwaan yang dibuat secara mufassilah:-
 
(( و )) في الدعوى (( بنكاح )) على إمرأة ذكر صحته وشروطه من نحو (( ولي وشاهدين عدول )) ورضاها إن شرط بأن كانت غير مجبرة ، فلا يكفى فيه الإطلاق
Maksudnya: “dan dalam dakwaan pernikahan (seseorang lelaki  ke atas seseorang perempuan ) disyaratkan  sehingga boleh didengar dan dijawab oleh  perempuan itu hendaklah dinyatakan sahnya pernikahan itu dan dinyatakan syarat-syarat pernikahan diantaranya wali, 2 orang saksi yang adil dan jika disyaratkan reda ( izin) bagi perempuan yang bukan mujbir ( seperti janda ), juga hendaklah dinyatakan (syarat-syarat telah dipenuhi). Tidak memadai pada dakwaan nikah tanpa menyebut syarat-syaratnya telah dipenuhi”.

PEMBELAAN
Kitab Raudat al-Talibin, Juz 12, hlm. 19-20, Imam Nawawi di bawah Bab Menjawab Dakwaan berkata seperti berikut:-

جواب المدعى عليه إقرار ، أو إنكار ، وأصر على السكوت ، جعل كالمنكر الناكل ، فترد اليمين على المدعى
Maksudnya: "Jawapan pihak mudda'a alaih (pihak yang kena tuntut) adalah sama ada Iqrar (pengakuan) atau penafian. Sekiranya dia berdiam diri, dan tetap kekal atas berdiam diri (dari menjawab sama ada mengakui atau menafikan dakwaan), maka dijadikan berdiam diri itu sama seperti kemungkiran orang yang nukul (yakni enggan bersumpah apabila di minta oleh pihak yang menuntut). Oleh itu dikembalikan sumpah tersebut kepada pihak yang menuntut".

Dr. Abdul Karim Zaidan di dalam kitabnya Nizam al-Qadha Fi Syariat al-Islami di mukasurat 140 –

إذا أقر المدعى عليه، كتب القاضي إقراره بلفظه لا يزيد فيه ولا ينقص منه ، وأمره بأداء ما أقر به. أما اذا أنكر المدعى عليه فإن القاضي يثبت انكاره في الرقعة التي أثبت فيها دعوى المدعي ، على أن يكون كتابة انكاره بنفس ألفاظه بلا زيادة ولا نقصان .
Maksudnya: “Apabila mudda’a alaih membuat pengakuan (iqrar), maka hakim hendaklah mencatat iqrarnya dengan lafaz mudda’a alaih sendiri tanpa ditambah atau dikurangkanya. Kemudian hakim hendaklah memerintahkan mudda’a alaih melaksanakan apa yang diiqrarkanya. Adapun apabila Mudda’a Alaih menafikan dakwaan Muddai’e, maka Qadhi hendaklah merekodkan di dalam kertas yang sama dengan kertas yang ditulis padanya dakwaan mudda’ie tanpa menambah atau menguranginya.

Defendan Hendaklah menyatakan PEMBELAAN– Seksyen 64 iaitu di dalam Borang MS 16 dan di dalam salah satu daripada DUA (2) keadaan berikut iaitu–

a. Sebelum hari kehadiran: atau
b. Pada hari sebutan dan pertikaikan tuntutan PLaintif. Mahkamah BOLEH perintah Defendan fail pembelaan dalam tempoh tertentu.

Hendaklah ditandatangani oleh Defendan @ Peguam Syarienya dan –

a. MENGAKU @ MENAFIKAN fakta yang material;
b. TIDAK BOLEH mengelak;
c. Nyatakan RINGKAS LAGI PADAT fakta yang disandarkan; dan
d. Bangkitkan dengan RINGKAS LAGI PADAT apa-apa perkara undang-undang.-Seksyen 65

TUNTUTAN BALAS
Hendaklah mengandungi perkara dan butir sama seperti PT; hendaklah ditandatangani oleh Defendan @ Peguam Syarienya.- Seksyen 66.

TIDAK BOLEH terhadap orang yang BUKAN pihak

Mahkamah BOLEH beri kebenaran P failkan JAWAPAN KEPADA PEMBELAAN dan Defendan failkan Jawapan kepada Tuntutan Balas.- Seksyen 69