Sabtu, 13 Oktober 2012

Fasakh

Hukum Fasakh
 
Joan Mary Sulaiman lwn Sulaiman Haji Musa JH 10 (1) halaman 90;
Apakah yang dimaksudkan dengan fasakh? Mengikut Sayid Sabiq, Fikayatul Sunnah, Juzuk 7. Fasakh dengan pengertian memfasakhkan akad nikah bererti membatalkannya melepaskan ikatan pertalian di antara suami isteri. Fasakh biasa terjadi kerana syarat-syarat tidak dipenuhi pada akad nikah atau kerana hal lain-lain datang kemudian yang membatalkan kelangsungan atau dalam kitab fathulmuin.
 
Dengan maksud: cabang fasakh nikah disyariatkan untuk menolak kemudharatan yang menimpa atas diri perempuan. Jadi fasakh biasa berlaku mengikut hukum syarak disebabkan tidak memenuhi syarat-syarat pada akad nikah atau hal-hal yang lain datang selepas diakad nikah semasa pihak suami atau pihak isteri atau menolak kemudharatan yang menimpa atas diri isteri.
 
Fasakh Tafsiran Aniaya fizikal @ mental

Hairun Binti Mohd Sharif lawan Omar Mohd Noor JH 8 (2) 293,
Perayu memohon supaya perkahwinan dengan Responden dibubar melalui fasakh. Antara alasan ialah Responden telah menganiaya dengan memukulnya. YA berpendapat bahawa Responden telah memukul Perayu dan pukulan itu ganas bukan atas dasar agama atau mengikut syarak. Bagaimanapun beliau berpendapat tindakan memukul itu tidak boleh diertikan sebagai lazim menyakiti dan menolak tuntutan. Perayu membuat rayuan
 
Diputuskan
(1) Pukulan fizikal oleh Responden terhadap isterinya Perayu adalah satu penganiayaan mengikut hukum syarak dan oleh itu satu penganiayaan di bawah perenggan 52 (1) (h) dan dibaca bersama 52 (1) (l) EUUKIS.

(2) YA telah tersilap dari segi undang-undang mentafsirkan perenggan 52 (1) (h) itu dan juga “lazim menyakiti” di bawah perenggan (i) maka keputusan menolak permohonan Perayu adalah bertentangan dengan perenggan 52 91) (h) enakmen itu.
 
Yang Amat Arif Tan Sri Dato’ Haji Mohd Azmi menjelaskan bahawa perkara pokok di bawah seksyen 52 (1) (h) yang harus difahami adalah penganiayaan (cruelty) oleh suami terhadap isteri dan sebagai contoh, enam ilustrasi telah dinyatakan di dalam perenggan kecil (i) hingga (vi). Contoh-contoh ini hendaklah dianggap sebagai “antara lain”. Penganiayaan di bawah seksyen 52 (1) (h) boleh berlaku dalam dua bentuk, iaitu dalam bentuk mental atau fizikal. Perkataan “lazim menyakiti” (atau “habitual assault”) di dalam contoh (i) di bawah seksyen tidak bermakna memukul secara fizikal. Di dalam bahasa perundangan, ada perbezaan antara perkataan “assault” dan “battery”. Perkataan “battery” bermakna memukul dengan cara fizikal, tetapi perkataan “assault” tidak begitu.
 
Oleh yang demikian, perkataan “lazim menyakiti” hanya relevan dalam kes penganiayaan berbentuk mental seperti menyakiti hati dan perasaan yang hanya timbul apabila berlaku acapkali dalam jangkamasa dan oleh itu berkehendakkan “lazim” atau “habitual” dibuktikan oleh isteri. Kuasa mahkamah membubarkan perkahwinan atau fasakh kerana perbuatan yang menyebabkan berlakunya “dharar” terhadap isteri adalah berdasarkan kepada Mazhab Maliki. (Midad abdul Tawwab, Mausua’h Al- Maaarif, Iskandariayyah Egypt 1986, hal 646).
 
Fasakh Pukul

Hairun Binti Mohd Sharif lawan Omar Mohd Noor JH 8 (2) 293, Yang Amat Arif Tan Sri Dato’ Haji Mohd Azmi menjelaskan bahawa di dalam ajaran Islam suami diberi hak memukul isteri sekiranya terdapat tanda-tanda isteri dikhuatiri nusyuz seperti dalam al-Quran Surah an-Nisa’ ayat 34;

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا (34)

Ertinya: “Dan wanita - wanita yang kamu khuatiri nusyuznya maka nasihatilah mereka dan pisahkan dari tempat tidur mereka dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.”

Sudah dijelaskan dalam ayat Allah ini bahawa tindakan memukul isteri adalah hanya boleh berlaku pada peringkat ketiga setelah diberi nasihat dan setelah juga isteri itu dipisahkan dari tempat tidur. Walaubagaimanapun yang menjadi persoalannya adalah bagaimana pukulan yang dibenarkan kepada suami-suami sebagai pengajaran kepada isterinya. Untuk menjelaskan prinsip tersebut mahkamah melihat kepada tafsiran ulama’-ulama muktabar terhadap ayat tersebut seperti Al-Qurtubi di dalam tafsirnya, juzu’ 5, muka surat 172, menyatakan pukul dalam ayat ini adalah pukul adab dan maksud daripadanya antara lain, seperti memukul bapa akan anaknya kerana belajar al-Quran. Al-Alusy dalam Ruhul Maani juzu’ 5 muka surat 25, menyatakan pukul yang bukan menyakiti dengan sekira-kiranya tidak mencederakan dan tidak mematahkan tulang. Sementara al-Maraqi di dalam tafsirannya, juzu’ 5 muka surat 29 pula, berpendapat pukul ialah pukul yang tidak menyakiti yang bersangatan seperti pukul dengan tangan atau tongkat kecil.

Oleh yang demikian, perkataan “lazim menyakiti” hanya relevan dalam kes penganiayaan berbentuk mental seperti menyakiti hati dan perasaan yang hanya timbul apabila berlaku acapkali dalam jangkamasa dan oleh itu berkehendakkan “lazim” atau “habitual” dibuktikan oleh isteri. Kuasa mahkamah membubarkan perkahwinan atau fasakh kerana perbuatan yang menyebabkan berlakunya “dharar” terhadap isteri adalah berdasarkan kepada Mazhab Maliki. (Midad abdul Tawwab, Mausua’h Al- Maaarif, Iskandariayyah Egypt 1986, hal 646).

Berdasarkan Dr. Ahmad Al-Husary. Al-Ahwal Al-Shakhsiyyah, Maktabah Al-Kulliyyat Al-Azhariyyah 1968, hal:727, Mesir), prinsip pembubaran perkahwinan atau fasakh kerana “aniaya” atau “dharar” ini tidak disyariatkan terhadap tubuh badan sahaja, malahan lebih luas dari itu termasuk enggan bercakap dengan isteri, membelakangkan isteri atau memalingkan muka darinya semasa di katil, mengutamakan memberi layanan kepada perempuan lain selain isteri, memukul dengan pukulan yang menyakiti dan seterusnya dan tidaklah disyariatkan pukulan itu dilakukan berulang kali dan lazim.

Hasnah Bt Omar lwn Zaaba Bin Mohamad Amin JH 10 (1) halaman 142,
Di dalam kes ini, Mahkamah berpendapat Yang kena Tuntut ada memukul isteri dan ada memaki hamun isteri malah ada melakukan persetubuhan secara kasar ke atas isterinya. Pada 26 Oktobder 1994, YKT ada mengaku menumbuk isterinya. Menurut laporan doktor, tumbukan tersebut selebar 5 x 5 cm menyebabkan lebam di pipi perempuan beberapa hari. Seksyen 49 1 (h) Enakmen Undang-Undang Pentadbiran Keluarga Islam 1985 memuatkan enam (6) gambaran pada penganiayaan isteri. Perbuatan memukul secara fizikal dengan sendirinya mengikut hukum syarak adalah suatu penganiayaan, melainkan di dalam keadaan tertentu.

Berdasarkan Dr. Ahmad Al-Husary. Al-Ahwal Al-Shakhsiyyah, Maktabah Al-Kulliyyat Al-Azhariyyah 1968, hal:727, Mesir), prinsip pembubaran perkahwinan atau fasakh kerana “aniaya” atau “dharar” ini tidak disyariatkan terhadap tubuh badan sahaja, malahan lebih luas dari itu termasuk enggan bercakap dengan isteri, membelakangkan isteri atau memalingkan muka darinya semasa di katil, mengutamakan memberi layanan kepada perempuan lain selain isteri, memukul dengan pukulan yang menyakiti dan seterusnya dan tidaklah disyariatkan pukulan itu dilakukan berulang kali dan lazim.

Pembuktian Pukul - Fasakh
 
Abdul Hanif lawan Rabiah 53 JH (2) 11,
Pengerusi Mahkamah Rayuan Syariah Wilayah Persekutuan dalam penghakimannya menyebut berkaitan pembuktian isu ini berpendapat-

“……. Tidaklah munasabah memerlukan seorang isteri yang mendakwa ia dipukul oleh suaminya mengadakan saksi-saksi seperti itu, kerana mustahil seorang suami apabila memukul isterinya akan memanggil dua orang saksi lelaki atau dua orang saksi perempuan dan seorang saksi lelaki untuk menyaksikan pukulan itu. Dalam perkara seperti itu tidak perlu keterangan diberi sebagai syahadah, dan memadai ia diberi sebagai baiyinnah dan qarinah.”

Tiada ulasan: