Jumaat, 5 Oktober 2012

Kaedah Fiqh


Hadis Riwayat Ali Bin Abi Talib

ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : يا علي ! اذا جلس اليك الخصمان فلا نقض بينهما حتى تسمع من الأخر كما سمعت من الأول . فانك اذا فعلت ذلك تبين لك القضاء

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Wahai ‘Ali! Apabila dua orang yang bertikai duduk di hadapan kamu, maka jangan kamu memutuskan hukuman di antara mereka sehinggalah kamu mendengar keterangan daripada kedua mereka kerana apabila kamu lakukan yang demikian itu, nescaya nyatalah keputusan hukumannya. (al-Syaukani – Nail al-Awtar), [Terjemahan – Risalah Ahkam, iMAP, m.s 32]

Ibn ‘Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda -

لو يعطى الناس بدعواهم لادعى رجال دماء رجال واموالهم ولكن اليمين على المدعى عليه. (رواه البخاري ومسلم ) وفي رواية البيهقي : البينة على المدعى و اليمين على من انكر

Kalaulah diberikan kepada manusia itu (hak yang dipertikaikan dengan semata-mata dakwaan mereka sahaja, nescaya akan mendakwalah orang lelaki akan darah dan harta lelaki yang lain, tetapi al Yamin (sumpah) dikenakan ke atas yang mendakwa. Dalam riwayat al Baihaqi pula “al-Bayyinah (beban bukti) menjadi tanggungjawab pendakwa, sementara al Yamin dikenakan ke atas mereka yang mengingkarinya.” ( Sahih al Bukhari bi Syarh al Sindi wa Qistallani, Sahih Muslim bi Syarh al Nawawi, Nail al Awtar) [ Terjemahan – Risalah Ahkam, iMAP, m.s 53

البينة لاثبات خلاف الظاهر , واليمين لابقاء الاصل

Al-Bayyinah (disyariatkan) bagi membuktikan khilaf al zahir (menyalahi yang zahir), sementara al yamin pula (di syariatkan) bagi mengekalkan yang asal.” [Terjemahan – Risalah Ahkam, iMAP, m.s 54] (al-Syaikh Ahmad al-Zarqa’, Syarh al-Qawaid al- Fiqhiyyah )

Pendakwa Syarie lwn Abd Talib dan lain-lain, JURNAL HUKUM (1417) H, JLD. X BHG. II

-Bidangkuasa (muka surat 155 - 156)

Tidak ada siapa dari kalangan orang Islam sama ada rakyat negeri ini atau pendatang yang berhak mempertikai undang-undang yang ditentukan oleh pemerintah di bawah kaedah syariah."

تصرف الامام على الرعية منوط بالمصلحة
Tindakan pemerintah ke atas rakyat menjurus kepada kemaslahatan ummah.

-Maksud dan tujuan undang-undang diwujudkan, termasuklah bertujuan bagi membenteras dan menghindarkan kefasadan di masa mesti didahulukan dari kepentingan mengambil mudah oleh golongan-golongan tertentu

 درء المفاسد مقدم على جلب المصالح
المنافع درء المفاسد اولى من جلب
عناية الشرع بدرء المفاسد اشد من عنايته بجلب المصالح
{ ما نهيتكم عنه فاجتنبوه,وما امرتكم به فاتوا منه ما استطعتم }

Pendakwa Syarie lwn Mohamed Bin Sabu dan Seorang Lagi, JURNAL HUKUM (1418) H, JLD. XI BHG. I, muka surat 106

Bagi memudahkan penyiasatan (tabiyana) atas sesuatu maklumat dan peruntukan itu adalah suatu yang pasti diikut bagi menyempurnakan kehendak ayat tersebut (al Hujurat: ayat 6) berasas kepada kaedah -

ما لا يتم الواجب الا به فهو الواجب
“Sesuatu kewajipan itu tak sempurna (tak dapat dijalankan) melainkan dengan adanya sesuatu benda atau perkara ( seperti peraturan dan sebagainya “

Dan dalam keadaan demikian tertuduh dikembalikan kepada kedudukan yang asal mengikut kaedah yang bermaksud “Pada asalnya sesuatu itu berkekalan kedudukannya seperti di masa lalu" dan kaedah yang bermaksud “Asal seseorang itu bebas dari kesalahan.”


Hasil Sumbangan Sahabat Saya.....ZRH...terima kasih di atas keizinan...

1 ulasan:

Unknown berkata...

assalamualaikum,,
sgt bermanfaat post anta..
jazakallahu...
ana nk izin copy apa2 yg bermanfaat sbg dijadikn bahan rujukan...syukran